Partidul Social Democrat a plătit, din bani publici, peste două milioane de lei doar pentru închirierea scenei pe care au defilat liderii partidului, în frunte cu președintele de atunci, Liviu Dragnea, în fața a cel puțin 200.000 de susținători îmbrăcați în alb aduși la București din întreaga țară, în 9 iunie 2018, pentru ceea ce PSD a numit „marele miting împotriva abuzurilor procurorilor anticorupție”.
Un preț de zece ori mai mare decât cel al pieței, susțin reprezentanți importanți ai industriei de evenimente contactați de Centrul de Investigații Media (CIM).
Informația a fost obținută de CIM în procesul intentat partidului după ce social-democrații au refuzat să comunice, în baza Legii 544/2001, costurile pe care le-au suportat pentru organizarea evenimentului. Obligați de instanțe, reprezentanții partidului au transmis CIM că au plătit „integratorului” evenimentului, SC Holiday Club SRL, o sumă totală de peste două milioane de lei.
Bani din care firma a plătit, practic, doar scena, sunetul, luminile și ecranele din Piața Victoriei.
Radiată în februarie 2020, firma Holiday Club SRL a aparținut Elenei Neagu. Soțul acesteia, Radu Neagu, este asociat în alte două firme care au primit contracte importante de la instituțiile controlate de Primăria Capitalei în timpul mandatului Gabrielei Firea. Una dintre aceste două firme a primit bani buni și direct de la PSD: aproape 300.000 de euro numai în anii 2017 și 2018.
În 9 iunie 2018, după un an și jumătate de tentative eșuate de a modifica legislația penală, PSD-ul lui Liviu Dragnea - aflat la guvernare, dar erodat în lupta cu opoziția din stradă și din spațiul public românesc - avea nevoie să-și arate forța și popularitatea. Cam 200.000 de simpatizanți ai partidului au fost mobilizați din întreaga țară pentru un miting-mamut în fața Guvernului, într-o operațiune cu o logistică impresionantă: sute de microbuze, autobuze, autocare, chiar și trenuri.
CIM a solicitat partidului detalii despre costurile pentru organizarea „marelui miting împotriva abuzurilor procurorilor anticorupție”. Ca urmare a refuzului PSD de a le furniza, CIM s-a adresat instanței, iar judecătorii au obligat partidul să comunice datele cerute. Într-un răspuns parțial, procesul nefiind încă finalizat, PSD a transmis, între altele, că „întregul eveniment a fost coordonat de un integrator, Holiday Club SRL, în baza contractului nr. 2119/7.06.2018, în valoare de 2.045.661 de lei”.
„Acesta (integratorul. n.r.) s-a ocupat de toate aspectele: contractare, organizare, plată, scenotehnică eveniment constând în ecrane, lumini, sunet, car televiziune, difuzare finală Roland Garros”, au scris reprezentanții PSD.
Prin același răspuns parțial, chiar PSD afirmă că transportul și „asistența” participanților au fost asigurate din alți bani decât cei plătiți „integratorului” Holiday Club - mai puțin niște apă îmbuteliată cumpărată de firmă și împărțită manifestanților contra „abuzurilor statului paralel”.
Ce anume s-a întâmplat atunci cu cei peste 400.000 de euro?
Să le luăm pe rând.
Halep la Roland Garros, difuzat gratis pentru fanii pesediști
Reporterii CIM au întrebat Eurosport, deținătorul drepturilor de televizare pentru finala Roland Garros 2018 jucată și câștigată de Simona Halep - meci pe care participanții la miting l-au văzut chiar pe ecranele scenei, în piață, înainte de discursurile liderilor - cine și cât a plătit pentru difuzarea evenimentului sportiv.
Răspunsul primit poate fi tradus, pe scurt, ”nimeni, nimic”.
„În calitate de deținător al drepturilor pentru finala Roland Garros din anul 2018, ni s-a cerut și am fost de acord să oferim permisiunea de difuzare tocmai pentru că obiectivul nostru a fost ca la acele momente istorice ale tenisului românesc să aibă acces cât mai mulți iubitori ai sportului. Facem asta de fiecare dată când avem ocazia, iar acesta a fost un eveniment de interes general în care fanii din toata țara și-au susținut eroul local. Prioritatea noastră este și rămâne să aducem tuturor telespectatorilor competițiile și eroii locali preferați”, a răspuns Anca Amariei, unul dintre șefii Discovery Romania, compania care deține canalele Eurosport, la întrebarea CIM.
Mai rămân, așadar, costurile cu scena și restul instalațiilor conexe: lumini, sunet, ecrane.
De zece ori mai mult decât prețul pieței?
Am solicitat celor mai importante companii românești cu acest obiect de activitate o ofertă pentru amplasarea unei scene similare în București, preț de o zi, pentru o audiență de zeci de mii de oameni. Am folosit ca exemplu chiar o fotografie din timpul marelui miting PSD, pentru a avea o reprezentare cât mai clară a ceea ce ne-am dori.
Unul dintre reprezentanții companiilor de profil contactați ne-a transmis, sub condiția anonimatului, că această producție poate fi acoperită „liniștit” cu un buget de 40.000 de euro. „Cu un mic profit cu tot”, a adăugat primul specialist consultat de CIM.
Cel de-al doilea reprezentant al unei alte firme importante de scenotehnică ne-a furnizat un răspuns mult mai în detaliu, din nou cu rugămintea de a nu-i fi divulgat numele.
După calculele sale, închirierea și asamblarea unei scene de minimum 16 metri deschidere, ca cea din fotografia prezentată ca exemplu, ar costa aproximativ 15.000 de euro. Alți 10.000 de euro ar costa diversele accesorii de scenotehnică, luminile și sunetul ar fi acoperite de alți cinci-șase mii de euro, iar manopera și transportul s-ar ridica la circa opt mii de euro.
Peste acești bani ar mai fi de plătit circa trei mii de euro pentru instalația electrică a producției și alte câteva mii de euro pentru camere și carul TV (DSNG, așa cum este cunoscut în termeni tehnici).
Specialistul consultat de CIM a ajuns la un total de aproximativ 50.000 de euro, căruia i s-ar adăuga încă aproximativ zece mii pentru amplasarea a două „turnuri de delay”, respectiv instalațiile cu ecrane și boxe destinate spectatorilor care se află la distanță mare de scenă.
„Una peste alta, cel mult 60.000 de euro”, a conchis expertul consultat de CIM în „oferta” făcută pe baza fotografiei de la „mitingul cămășilor albe” PSD.
O medie a celor două cifre avansate de experții consultați ar însemna, calculat empiric, un „preț al pieței” de 50.000 de euro. PSD a plătit însă de aproape zece ori mai mult „integratorului” evenimentului: la data contractului aproape 440.000 de euro.
Din bani publici
Conform unui document prezentat de G4Media ca fiind o notă de informare a Autorității Electorale Permanente după un control la PSD, social-democrații au plătit în 2018, din subvenția primită de la bugetul de stat, 2.448.813 lei către „furnizorul” Holiday Club SRL.
Răspunsul primit de CIM în procesul cu PSD confirmă că majoritatea acestor bani, 2.045.661 de lei, au fost plătiți prin contractul pentru organizarea marelui miting.
Holiday Club, firma care a primit banii, a fost înființată în 2016 de o femeie pe nume Elena Neagu (fostă Serotencu). Acționar unic și administrator al firmei, ea a și închis-o în februarie 2020.
Anul 2018 a fost de departe cel mai bun an în activitatea firmei. Pe lângă contractul de aproape jumătate de milion de euro cu PSD semnat în iunie, firma a mai primit, două luni mai târziu, potrivit portalului Confidas.ro, un altul, de aproape un sfert de milion de euro, de la CREART, o instituție aflată în coordonarea Primăriei Capitalei, pe-atunci condusă de Gabriela Firea.
O altă firmă în care Elena Neagu este încă asociată, Building Facility Solutions SRL, a primit alte câteva contracte importante de CREART-ul primăriței Gabriela Firea.
Soțul și asociatul Elenei Neagu în Building Facility Solutions SRL, Radu Neagu, deține singur încă o firmă, abonată și ea la bani de la primărie în mandatul Gabrielei Firea. Compania se numește Ber’s New Solution SRL și spre ea au plecat alte sute de mii de euro de la ARCUB și CREART în mandatul Firea.
Ber’s New Solution SRL a primit însă bani și direct de la PSD. Bani din subvenția primită de partid în anii 2017 și 2018, conform documentului prezentat de G4Media. Un total de circa 300.000 de euro doar în acești doi ani.
La numărul de telefon afișat în dreptul radiatei Holiday Club SRL a răspuns Radu Neagu, soțul Elenei Neagu.
Acesta a negat orice legătură între familia sa și familia Firea-Pandele sau alți lideri PSD, susținând că toate contractele primite de firmele sale de la instituțiile statului au fost câștigate transparent, prin SEAP.
Radu Neagu a admis că, în contractul cu PSD pentru organizarea marelui miting, firma soției a fost doar un intermediar. „S-au plătit furnizorii”, a declarat Neagu.
„Lucrăm de mulți ani cu statul, nu mai țin minte cum ne-au ales (cei de la PSD, n.r.) pe noi, firma noastră”, a mai spus Neagu.
Își amintește că a plătit, practic, închirierea scenei, dar nu mai știe către care firmă anume. „Nu m-am ocupat eu de evenimente, e firma soției”, s-a scuzat Radu Neagu.
La scurt timp, soția acestuia a revenit și a declarat, telefonic, reporterului CIM că, pe lângă închirierea scenei și instalațiilor conexe, firma sa a plătit mai departe către furnizori cantități de apă, dar și o factură de „câteva mii de euro, vreo trei mii” către Federația Franceză de Tenis pentru distribuirea publică a finalei cu Halep. „E adevărat că nu am plătit la Eurosport, dar am plătit către federația franceză”, a susținut Elena Neagu.
Apropos de restul cheltuielilor din banii publici primiți de la PSD, Elena Neagu a răspuns ambiguu, susținând ba că nu mai ține minte ce servicii anume a plătit, ba că anumite clauze de confidențialitate o împiedică să divulge identitatea firmelor beneficiare, cu atât mai puțin sumele plătite, chiar dacă banii provin din subvenția acordată partidului de la bugetul de stat.
„Nu e treaba mea de unde provin banii contractorului, de unde se finanțează el”, ne-a tăiat-o scurt Elena Neagu.
„Nu avem nimic de ascuns”, ne-a mai asigurat Elena Neagu, după care s-a scuzat și, invocând treburi urgente și telefoane de la clienți, a închis discuția.