Riști și câștigi

Scris de  Apr 07, 2020

Compania românească Visual Fan SRL din Brașov, cea care vinde electronice sub brandul Allview, aprovizionează spitalele din România cu 14 milioane de măști medicale standard FFP2/KN95. 

Importurile de măști sunt făcute din China, de la un furnizor tradițional al companiei brașovene, iar produsele sunt achiziționate de compania de stat Unifarm la prețul de 1.8 dolari americani pentru o mască. 

Costul total pentru firma de stat, care cumpără 14 milioane de astfel de măști în cadrul acestui contract, este de 25.200.000 de dolari.

Surse apropiate tranzacției afirmă că prețul mediu de achiziție al unei măști cumpărate de Visual Fan SRL din China a fost de 1.30-1.40 de dolari americani pe mască. Asta înseamnă că firma a vândut companiei de stat cu un adaos comercial de 33 la sută.

Global, intermedierea acestei tranzacții între producătorul chinez și compania de stat românească a adus firmei din Brașov un profit brut de peste șase milioane de dolari.

Preluarea riscului a fost cea mai importantă valoare adăugată, a explicat, pentru CIM, singura persoană care și-a asumat implicarea directă în această afacere.

Managerul Visual Fan SRL Brașov (Allview), Lucian Peticilă (foto sus) a refuzat în repetate rânduri o conversație telefonică, motivând că este într-o teleconferință.

Nici directorul Unifarm, Adrian Ionel, nu a răspuns la telefon.

Primele măști cumpărate prin acest deal au ajuns în România săptămâna trecută și se află în depozitele Unifarm, alte două milioane ar urma să ajungă din China zilele următoare.

 

E vineri, 3 aprilie. Un avion Tarom aterizează pe aeroportul Otopeni. 

 

Echipajul coboară și își pregătește pancartele pentru poza victoriei.

 

IMG 6224

 

Câteva minute mai târziu, la ora 21.42, Grupul de Comunicare Strategică (GCS) trimite către presă câteva imagini cu prima aeronavă comercială Tarom care a adus în România din China primele 200.000 de măști FFP2 cumpărate de Unifarm, companie de stat controlată de Ministerul Sănătății de la București, și destinate spitalelor care gestionează cazuri de Covid-19.

Comunicatul GSC prezintă ruta folosită de echipaj (București - Almaty - Shenzhen) pentru a aduce în România nouă tone (aproximativ 100 de metri cubi) de materiale sanitare necesare în lupta sistemului sanitar cu boala declanșată de coronavirus.

 

 

Ultimul cadru al filmulețului arată eticheta de pe una dintre cutii. Vedem că acea cutie conține măști FFP2/KN95 produse de Guangzhou Powecom Safety Goods Manufacturing Co Ltd

Importatorul mărfii este Visual Fan SRL din Brașov, iar exportatorul este Shenzhen Mreal Technology Co Ltd, o companie care pare specializată în producția de accesorii pentru producția și consumul de vinuri.

Plecând de la această informație oficială, reporterii CIM au încercat să afle detaliile afacerii.

Adrian Ionel, directorul Unifarm - un jurist care din 2003 lucrează în domeniul farma și pe care presa l-a prezentat în repetate rânduri ca având puternice legături în serviciile secrete, nu a putut fi contactat.

Nici directorul general al Visual Fan SRL Brașov, omul din spatele succesului Allview, nu a vrut să răspundă întrebărilor jurnaliștilor. A răspuns în două rânduri la telefon dar, după ce a aflat subiectul, s-a scuzat, invocând că trebuie să participe la o tele-conferință și propunând o comunicare prin email. Am încercat printr-un sms, însă răspunsul nu a mai venit.

IT-istul convertit

În spațiul public există, totuși, un personaj care își asumă un rol important în această tranzacție la mijlocul căreia se găsesc mult peste 20 de milioane de dolari, bani ai statului român. Este Bogdan Micu, un antreprenor brașovean specialist în IT, angajat la Ministerul Mediului dar detașat, pentru o perioadă, la Unifarm, pentru a coordona toate achizițiile internaționale ale companiei de stat.

„Care au fost circumstanțele prezenței acestei firme în povestea acestui import de măști?”, l-am întrebat pe Bogdan Micu în 6 aprilie.

„Ei cumpărau câteva măști pentru ei. Acum două săptămâni, noi căutam peste tot posibili importatori care aveau la prețuri bune, pentru că marea majoritate le vindeau la prețuri uriașe, între patru și opt dolari bucata, masca. Ei au zis că ei, în mod normal, aduc doar pentru angajații lor, dar ar putea face o excepție să aducă și pentru noi, pentru Unifarm, la un preț bun. Atunci le-am cerut o ofertă de preț, ne-au dat 1.8$ pentru ffp2/N95 și 3.45$ pentru ffp3, față de tot ce-am mai văzut noi mi-a plăcut și am făcut o comandă la ei. Ei le-au cumpărat și le-au adus. Ei au plătit în avans marfa, integral, ca să nu avem noi risc, noi am dat un avans la ei, urmând ca atunci când ne vine marfa în depozit să plătim diferența”, ne-a răspuns, într-o conversație telefonică, Bogdan Micu.

Avansul, aveam să aflăm dintr-o postare publică a acestuia pe pagina sa de Facebook, a fost unul de jumătate din total.

Micu a admis evidența: „Visual Fan nu sunt tipici importatori (de produse medicale, n.r.)”. Totuși, având deja „foarte multe relații pe partea de tehnologie”, iar companiile de stat chinezești „fac de toate”, unul dintre producătorii cu care compania lucrează tradițional în China avea și departament de medicale, așa că au apelat la intrarea lor, a explicat Micu. 

„I-am rugat să cumpere de la producătorul lor și pentru noi. Așa au ajuns să ne aducă măști, deși nu e treaba lor, normal. Au făcut două lucruri esențiale: unu, să ne aducă la prețuri bune, și doi, să își asume riscul comercial”, a completat Micu.

Acesta a dat asigurări că prețul propus de Visual Fan SRL Brașov a fost cel mai avantajos în condițiile pieței distorsionate de astăzi și cu toate piedicile logistice ce pot apărea. 

„Astfel, primele 500.000 de măști au ajuns deja cu acel avion în depozitul nostru, următoarele două milioane vor veni în câteva zile”, ne declara, în 6 aprilie, antreprenorul brașovean, contrazicând astfel chiar informația oficială venită de la GCS, care vorbea despre doar 200.000 de măști pentru Unifarm în acel transport.

Discuțiile despre prețurile de achiziție pentru măști în această perioadă complet tulbure nu sunt relevante, ne aflăm în situația unei cereri imense la nivel global și a unei oferte limitate, cu un cvasi-monopol al pieței chinezești, care nu este una deloc usoară”, a explicat un specialist în comerțul cu produse medicale contactat de CIM.

Însuși Raed Arafat, șeful situațiilor de urgență de la noi, afirma că, această situație, prețul este direct influențat de viteza cu care echipamentele de protecție ajung din fabrică până în mâinile medicilor pe care trebuie să-i protejeze.

„Nu contestăm, deci, prețul, dar considerăm că este important, în acest context, să aflăm cu câți bani au fost cumpărate de Visual Fan SRL Brașov de la producătorul din China”, i-am spus lui Bogdan Micu. 

Nu am primit un răspuns.

„Eu nu le pot cere factura lor de achiziție, e contabilitatea lor, dar ce pot să spun e că ofertele care au venit la noi, la Unifarm, au fost la fel sau mai mari decât 1.8$, și-atunci, normal, noi am ales prețul cel mai bun”, a răspuns Micu.

O sursă apropiată de Unifarm, care a impus ca identitatea să-i fie protejată, ne-a comunicat însă că prețul de achiziție ar fi fost de „1.3 - 1.4 dolari pe bucată”.

Contract pentru 14 milioane de măști

Bogdan Micu este liniștit. Consideră că modul în care Unifarm, adică el, a pus problema către intermediarii români a fost unul bun, iar roadele sînt bune. Unifarm va aduce 14 milioane de măști din China.

„Noi am vorbit cu firmele astea și le-am cerut să ne unim toți forțele. Le-am spus că noi nu putem să plătim în avans la chinezi, pentru că dacă pierdem banii am pus-o, dar lucrați cu marje mici și ajutați-ne să luăm cantități mari, le-am spus. Și au fost de acord să ne ajute, drept pentru care am reușit să luăm 14 milioane de măști, ceea ce e o performanță din punctul meu de vedere”, afirmă Bogdan Micu.

Confruntat, la capătul unei socoteli simple, cu realitatea unui adaos comercial de intermediar de fix 33%, ceea ce înseamnă peste șase milioane de dolari profit brut la cantitatea avansată chiar de el, Micu nu a dat înapoi.

„Nu e vorba că ești intermediar cu două laptopuri, e vorba că tu dai, din banii tăi, 20 de milioane de dolari (25.200.000 de dolari, n.r.). Și dacă chinezu îți dă țeapă, îi pierzi. Costul acelor bani pierduți este imens. Letter of credit, dobânda la bancă, riscul să pierzi banii… În mod normal, într-o piață liberă, asta se taxează cu mult mai mult de 30%. Asta a fost cea mai importantă valoare adăugată (a intermedierii, n.r.)”, spune Micu.

Ba chiar laudă prestația Visual Fan în acest contract.

„Dacă-mi ceri părerea mea personală, dintre toate firmele cu care am lucrat ei au ajutat cel mai mult statul român în momentul ăsta. Au adus 14 milioane de măști, au rezolvat toată țara, nu ne-au jecmănit la preț, am luat la preț mai bun decât toate celelalte achiziții pe care le-au făcut și ONG-urile și firmele și tot”, a conchis IT-istul trimis de la Mediu la Unifarm să aprovizioneze spitalele României în războiul contra corovavirusului.

Mărunțiș

Conform lui Bogdan Micu, 230.000 de euro a fost costul transportului cu avionul Tarom. Aproximativ 20% din aceasta sumă ar trebui plătită de importatorul de măști pentru Unifarm, restul, respectând proporțiile încărcăturii, trebuie suportate de furnizorii Oficiului Național de Achiziții Centralizate (ONAC), restul mărfii fiind adusă de aceștia pentru Departamentul pentru Situații de Urgență, care în aceste zile se dotează prin ei.

Rămâne neclar ce se întâmplă cu acest cost. Rămâne suportat de importator sau va trebui refacturat către Unifarm?

„Probabil (va fi acoperit de Unifarm, n.r.)”, a fost răspunsul lui Micu.

Grupul de Comunicare Strategică la Mișto

Contactați de Centrul de Investigații Media prin Prefectura Prahova, specialiștii din Grupul de Comunicare Strategică înființat de guvern pentru a furniza informații oficiale în contextul pandemiei au refuzat să dea detalii referitoare la participarea Visual Fan SRL Brașov la acestă tranzacție.

„În video-ul din avion stop cadru este făcut pe această cutie. Pe etichetă scrie Importator Visual Fan Brașov. Sunt cei care fac telefoanele Allview. Îmi puteți spune ce legătură are această firmă cu transportul Unifarm de măști?", am întrebat, prin Prefectura Prahova, GCS.

Tot prin purtătorul de cuvânt al Prefecturii ne-a parvenit răspunsul de la cei de la centru: „Noi am comunicat și am pus la dispoziție imagini pentru televiziuni și pentru trusturile interesate. Importanța acelui transport era fără discuție, nu avem cum să explicăm ambalajele în care au fost depozitate, materialele sau culorile acelor ambalaje nu avem cum să le explicăm”. 

 

(Investigație de Diana Frîncu și Ovidiu Vanghele)

 

ERATĂ: În varianta inițială a textului, diferența în bani între prețul de achiziție și prețul de vânzare al măștilor către Unifarm a fost calculată greșit. Ea se ridică de fapt la peste șase milioane de dolari, nu la peste opt, așa cum greșit am afirmat anterior (la un preț de achiziție de 1.35/mască). Vă cerem scuze pentru eroare.

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares